PAULO ROCHA, O ETERNO APRENDIZ
Ler este artigo na súa versión orixinal en portugués
Paulo Rocha, falecido en decembro de 2012 aos 77 anos, é un dos nomes máis importantes do cinema portugués das últimas décadas. A pesar das dificultades no acceso ao seu traballo —ningún dos seus filmes está aínda editado en DVD— Paulo Rocha é recoñecido en varios circuítos cinéfilos e críticos internacionais como autor dunha das máis importantes obras cinematográficas en lingua portuguesa, unha complexa reflexión sobre Portugal, as súas raíces culturais e matrices identitárias.
Era unha vez
Na súa edición de 1964, o Festival de Locarno atribuíu o seu premio para a mellor ópera prima a un mozo descoñecido portugués. Paulo Rocha presentaba no certame Os Verdes Anos (1963), un filme cheo de esperanza e inxenuidade que sinalaba simbolicamente a chegada das novas vagas europeas a Portugal. Seguiulle Mudar de Vida (1966) e un novo recoñecemento internacional, con presenza en varios festivais e eloxios da crítica e dos pares, como o brasileiro Glauber Rocha, en plena celebración do descubrimento do Novo Cinema Portugués.
Confesando desilusión e descrenza nas narrativas do cinema clásico, Rocha iniciou unha fase de experimentación de formas e contidos: primeiro, aínda timidamente, en Sever do Vouga… Uma Experiência (1970), un proxecto que contou coa colaboración de Fernando Lopes e Manoel de Oliveira; despois, asumida e ostensibelmente, en A Pousada das Chagas (1971), unha obra máis radical que consistía na complexa fusión (o termo do cineasta foi ‘processo de colagem‘) de moitas referencias artísticas e culturais que se cruzaban verbal, visual, sonora e performativamente. En tres décadas, entre Os Verdes Anos e A Ilha dos Amores (1982), o cinema de Paulo Rocha transformouse por completo: a narrativa radicalizouse na non-linearidade, o modo de representación pasou a ser anti-naturalista e a posta en escena fíxose moito máis exuberante. Nas súas últimas longas, como A Raiz do Coração (2000) e Vanitas (2004), o cineasta optou finalmente por un ton alegórico que pretendía mesturar unha análise do tempo presente con varias reflexións sobre as raíces culturais e estéticas do pasado.
Varios cineastas portugueses das xeracións cinéfilas máis novas cóntanse entre os seus discípulos, herdeiros e admiradores —Joaquim Sapinho, Manuel Mozos, João Pedro Rodrigues, Pedro Costa, Cláudia Tomaz, Raquel Freire, Miguel Gomes e João Salaviza— unha filiación que se manifesta a través de referencias ou citas explícitas en varios filmes ou en declaracións e discursos públicos de admiración e gratitude. Con todo, décadas antes, Paulo Rocha xa fora determinante no recoñecemento de novos valores para o cinema portugués, como aconteceu con António Campos e António Reis.
O último puzzle
Corenta e cinco anos despois de rodar por vez primeira no Furadouro, Paulo Rocha volveu a esa pequena comunidade pescadora próxima do Porto para facer Se Eu Fosse Ladrão… Roubava (2011), un filme que tería a súa estrea mundial en Locarno algúns meses despois da morte do cineasta. Probabelmente, Paulo Rocha non concibiu este filme como a súa última obra, mais o seu carácter marcadamente autobiográfico e as complicacións que afectaron á saúde do realizador fixeron que se tornase gradualmente no seu filme testamentario.
A conexión do realizador co Furadouro era unha herdanza paterna: dunha banda, o seu pai nacera preto daló, e varios dos seus antergos tamén morreran nese lugar; mentres que doutra banda, as vacacións de infancia familiarizárono con esa comunidade e con ese espazo que revisitaría en dous dos seus principais filmes. O primeiro foi Mudar de Vida, un drama de amores imposíbeis separados polos caprichos da vida: Adelino (Geraldo d’el Rey) regresa a casa logo de cumprir o servizo militar en África e reencontra a súa amada, Júlia (Maria Barroso), casada co seu irmán; loita pola supervivencia, física e anímica, mais as lesións traídas da guerra incapacítano para o traballo na pesca ou na fábrica; pensa en emigrar, mais rematará por iniciar unha relación con Albertina (Isabel Ruth), na esperanza dunha posíbel redención.
Se Eu Fosse Ladrão… Roubava é outro drama centrado en lembranzas familiares: nos anos vinte, un pequeno labrego de S. Vicente ve o seu pai morrer coa peste que esquilma o País; algúns anos máis tarde, sentíndose recluído na pequena aldea, decide marchar ao Brasil deixando as súas irmás encargadas dos traballos da casa. Mais as irmás non aceptan esta decisión e tentan dificultar a partida do irmán máis mozo, única referencia patriarcal da familia. A idea da partida —fuga ou oportunidade de mudar de vida— é unha obsesión no cinema de Paulo Rocha: xa estaba presente en Os Verdes Anos, cando o protagonista Júlio (Rui Gomes) quería emigrar para o estranxeiro para recomezar a súa vida canda a súa amada Ilda (Isabel Ruth); e tamén na Ilha dos Amores, onde acompaña a errancia existencial e fantasmática de Wenceslau de Moraes (Luís Miguel Cintra) polo Extremo Oriente, para onde fuxiu de Portugal contra o final do século XIX á procura dunha ‘arte de vivir’ que conciliase o material co espiritual.
Luís Miguel Cintra e Isabel Ruth volven aparecer en Se Eu Fosse Ladrão… Roubava, así como fragmentos de case tódolos filmes do cineasta: os casos máis citados son Os Verdes Anos (1963), Mudar de Vida (1966) e O Rio do Ouro (1998). Esta decisión documenta de xeito adecuado e sumario unha obra que, malia tódalas súas contradicións e ambigüidades, presenta un fío condutor marcadamente emocional e autoral que revela unha filmografia organicamente unitaria. Así, a montaxe final de Se Eu Fosse Ladrão… Roubava —responsabilidade de Edgar Feldman— asume que este non é somentes outro filme máis de Rocha, senón un esforzo por xuntar varios cabos aparentemente soltos para dar ao espectador unha visión xeral e panorámica dos momentos máis relevantes do cinema de Paulo Rocha.
Ler este artigo na súa versión orixinal en portugués